Direktør Janus Kyhl udtaler sig om den debat om udebanebilletter, der har kørt på de sociale medier de sidste par dage.

    – Det ærgrer mig, at det der kan blive FC Helsingørs største kamp nogensinde, skal skæmmes af den kampagne der kører mod os på de sociale medier lige nu. Vi indgik op til sæsonstart en aftale med NordicBet om vores hovedsponsorat, som har været vitalt for at klubben har kunnet etablere de faciliteter som vi har, deriblandt udebaneafsnittet.

    Der er en misforståelse om, at det var et krav for vores stadiondispensation, at vi oprettede det store udebaneafsnit. Det var det ikke. Der forelå blot et krav om, at der skulle oprettes et afspærret udebaneafsnit med egen indgang. Vores første udkast var blot at indhegne den vold der var der, og så havde der været plads til 350-400 mennesker, samt et meget begrænset udsyn. Men vi ville gerne tilbyde Superligafodbold til så mange som muligt, også udebanefans. Dette kunne kun lade sig gøre med stor velvilje fra vores sponsorer. Vi har i den forbindelse lavet en aftale med NordicBet om, at de råder over en del af udebanebilletterne, og vi har den principielle holdning, at når vi laver en aftale med nogen, om det så er sponsorer, fans eller spillere, så overholder vi den!

    I stedet for en jordvold har vi brugt mange penge på at etablere et ret lækkert udebaneafsnit, med plads til 1500 mennesker. Af de 1500 pladser bliver 1000, eller lige under 1/5 af den samlede stadionkapacitet, udbudt i almindeligt salg. Så vidt jeg ved, er der ikke nogle andre Superligastadioner med så høj en andel af billetterne reserveret til udebanefans.

    Vi må indrømme at den massive kritik til denne kamp er kommet bag på os. Fra fansene fra de andre klubber vi har haft på besøg, deriblandt FC København, har vi modtaget ros både for afviklingen af kampene, og faktisk også specifikt for NordicBets kampagne, som især mange fra FCK og AGF har benyttet sig af.

    Men der hvor jeg for alvor står af, er når vi fra en stor håndfuld Brøndby-”fans” har modtaget mails, telefonopkald og beskeder på de sociale medier, der truer os med at man vil købe billetter til hjemmebaneafsnittene og, jeg citerer: ”ødelægge kampen”, ”få hooligans ind på hjemmetribunen” og andre trusler i den dur. Jeg er ærligt talt rystet over, hvad nogle mennesker kan hidse sig op til når de ikke får deres vilje.

    Jeg kan kun understrege, at alle der dukker op i hjemmebaneindgangen i Brøndbytøj, eller aktivt hepper på Brøndby fra hjemmebanetribunerne, vil blive bortvist. Det er en totalt uacceptabel opførsel at man, fordi man ikke har købt billet i tide, går over til at true mig og mine medarbejdere med repressalier i forbindelse med kampen, uanset hvad man så måtte mene om vores sponsoraftaler.

    Men det skal også understreges, at der også er en del Brøndbyfans der har rost os for antallet af billetter vi trods alt har til salg, og den dialog vi har ført med dem. NordicBet har også allerede afsat en ret stor del af deres billetter, og forventer at få udsolgt et godt stykke tid inden kampen, så det er ikke alle Brøndbyfans der er modstandere af NordicBets tilbud.

    Jeg vil gerne pointere igen, at kritikken faktisk er kommet en del bag på os, og at vi bestemt har lyttet til den. Vi vil se fremover om vi vil gøre tingene anderledes vedrørende vores sponsoraftaler. For os lød det som et meget fordelagtigt tilbud, også for udebanefansene. Vi har ikke gjort det for at gøre nogle vrede, det kan jeg garantere.

    Jeg håber at kampen kan afvikles i god ro og orden i en sportslig ånd, og at besøget fra Brøndbys tilhængere bliver en ligeså positiv oplevelse for os heroppe, som besøgene fra FCK og OB var det. Vi glæder os faktisk helt vildt til disse kampe, og til at få hold som Brøndby på besøg, så det ville ærgre mig enormt, hvis det skulle lykkedes et mindretal blandt Brøndbyfansene at skabe så dårlig stemning, at vi ikke kunne have en god dag allesammen d. 22.

    Med ønsket om en god kamp til alle.

    Janus Kyhl.